رياضيات پايه پيش دبستاني (1)

مقدمه

اين کتاب شامل مفاهيم بنيادي رياضي است که بايد هر بچه قبل از ورود به دبستان با آنها درگير شود.
مفاهيم پايه اي اگر به صورت اصولي و توسط مربيان مجرب, دلسوز و علاقمند آموزش داده شوند, گذر کودک از مرحله دبستان را آسان و ممکن مي سازد.
روش آزمايش مفاهيم بطريق مجسم (کار با اشياء) نيمه مجسم (کار با تصاوير و اشکال) و مجرد (ذهني) خواهد بود. ابتدا مربي بايد در روش مجسم از اشياء اطراف کودک بهره بگيرد. به عنوان مثال براي آموزش مفهوم کوتاه و بلند از خود بچه ها و يا دو عدد مدادي که بچه ها هر روزه با آن سرو کار دارند استفاده کند. يا دو بچه قد بلند و قد کوتاه را کنار هم گذارده و بطور مجسم آموزش کوتاه و بلند را دهد و يا دو مداد کوتاه و بلند را انتخاب نمايد. در مرحله نيمه مجسم مربي از تصاوير و اشکال استفاده مي کند. مثلا تصوير دو آدم قد بلند و قد کوتاه.
و در مرحله مجرد يا ذهني که سومين مرحله آموزشي است مربي از ذهنيات کودک استفاده مي کند. لازم به ذکر است در صورتي که دو مرحله مجسم و نيمه مجسم طي نشود ورود به مرحله مجرد يا ذهني امري باطل است.
پس نتيجه مي گيريم در دوران پيش دبستاني و مهد کودک اگر آموزش مفاهيم پايه اي رياضي درست انجام شود, کمک شاياني به امر آموزش رياضي در مقاطع بعدي تحصيلي شده است, در غير اين صورت به جرات مي توان گفت مشکلات کودکان در دوران دبستان نشات گرفته از دوران پيش دبستاني است.
در پايان براي مربيان, محققان و مسئولاني که به نوعي براي ريشه اي شدن امر تعليم و تربيت زحمت مي کشند آرزوي موفقيت مي شود.

 مفاهيم : داخل و خارج، زير و رو - عقب و جلو، داخل و خارج، رابطه، شباهتها

مفاهيم : باز و بسته، بالاترين و پايين ترين، بزرگترين و کوچکترين، بلندترين و كوتاه ترين

مفاهيم : ضخيم و نازک، اندازه، هم اندازه، خط باز و بسته، اشکال هندسي

 مفاهيم : اشکال هندسي، درست و نادرست، تناظر يک به يک

 

مفاهيم : آشنايي با اعداد

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

Login Form