نقاشی روی پارچه : جلسه دوم

دسته: آموزش نقاشی روی پارچه نوشته شده توسط admin

جلسه دوم : مواد لازم و انتقال طرح

 

سلام.

خب اگه جلسه قبل (ترکیب رنگها ) رو خوب کار کردین , پس این جلسه رو شروع کنین.

می خوایم این جلسه در مورد موادی که لازممون میشه و همین طور درباره ی طرح صحبت کنیم.

برای نقاشی روی پارچه لازم نیس که نقاشی تون خوب باشه , البته اگه نقاشی تون خوب باشه قطعا دستتون خیلی جلوتر!

برای طرح , شما می تونین از هر طرحی که دوست دارین استفاده کنین , البته برای درسای اول بهتر از " طرح خام " استفاده کنین یعنی طرحی که رنگ نداره.(با یه سرچ کوچولو کلی طرح گیرتون میاد) برای درسای بعد که با قلمو قرار کار کنین , از هر طرحی می تونین استفاده کنین مخصوصا طرح های طبیعی. مث گل های طبیعی!

برای اینکه بخوایم طرح رو روی پارچه مون منتقل کنیم , می تونیم از کاربن استفاده کنیم که متداول ترین روش هس. یا اینکه خودتون به صورت دستی طرح رو بکشین.

تغییر سایز طرح : اگه طرح شما کوچیک یا بزرگ بود و اندازش اونی نبود که شما می خواین , می تونین بدین بیرون براتون اون اندازه ای که می خواینو بزنن. اما گاهی اوقات اونجایی که می رین , دستگاه مربوط به اون اندازه رو نداره مثلا شما طرح A4 دارین و می خواین اونو تبدیل کنین به A3 و اونجایی که می رین A3 نداره! حالا چیکار می کنیم , طرح A4 تونو به چهار قسمت تا کنین و بگین هر کدومو (هر تا رو ) روی یه دونه کاغذ A4 بزنن , حالا اون چهارتا کاغذو از پشت بهم چسب بزنین که می شه A3 (البته اینو خودشون می دونن و انجام میدن اما این موضوع رو براتون توضیح دادم چون واقعا بعضی موقع ها یا حواسشون نیس و یا سرشون شلوغه و می خوان مشتری رو یه جوری از سر وا کنن و دیگه نمیزنن براتون.)

 

خب بریم سراغ لوازم نقاشی روی پارچه !

فعلا لوازم اصل کاری رو می گم , لوازم دیگه رو موقع خود درسش می گم.

خب اول در مورد رنگ یه توضیحی بدم.

ببینین برای نقاشی روی پارچه باید از رنگ مخصوص پارچه استفاده شه! یعنی رنگی که روش خورده  fabric . اما تو تمام مواردی که من دیدم برای نقاشی روی پارچه از رنگ اکرولیک استفاده می کنن. خب چرا؟ اول اینکه قیمت رنگ اکرولیک خیلی مناسب تر از رنگ مخصوص پارچه س. دوم اینکه رنگ اکرولیک رو میشه جاهای دیگه هم استفاده کرد , روی دیوار , کاغذ , سفال و ... 

خب پس وقتی شما قرار نیس خیلی حرفه ای کار کنین , یا اینکه می خواین یاد بگیرین تا بعدا حرفه ای کار کنین , بهتر از رنگ اکرولیک استفاده کنین. آموزشایی که می دم هم با رنگ اکرولیک هس.

فعلا برای ابتدای کار از رنگ اکرولیک استفاده کنین , وقتی دست تون راه افتاد و حرفه ای شدین اون وقت از رنگ های مخصوص پارچه استفاده کنین. (البته این فقط یه پیشنهاد!)

رنگ اکرولیکی که می خوام معرفی کنم تا باهاش کار کنین که از نظر قیمت و جنس خوبه , " رنگ اکرولیک ساکورا " هس. داخل تیوپ هست و بزرگاش دونه ای هشت هزار تومن. چون درس جلسه ی قبل رو حسابی کار کردین پس نیاز به رنگ سبز و نارنجی و ... ندارین! فقط همون پنج تا رنگ کافیه و می تونیم باهاش همه ی رنگا رو بسازیم! حتما به فروشنده قید کنین سه رنگ "اصلی" چون زرد و قرمز و آبی با چندین درجه وجود داره (قرمز کم رنگ یا پر رنگ و ..) و فروشنده اگه رنگ اصلیشو نداشته باشه و بی انصاف باشه همون رنگا ولی با درجه های دیگه رو بهتون قالب میکنه. و اون وقت شما به جای قرمز رنگ اصلی ممکنه قرمز پر رنگ داشته باشین و موقع کار باید یه خورده سفید قاطیش کنین تازه اگه بشه اون رنگی که میخواین! پس حواستون باشه! 

عکس زیر رنگ اکرولیک ساکوراس که عکسشو از نت گرفتم.

 اگه قبلا با رنگی کار کردین و نتیجه ی خوبی ازش گرفتین می تونین با همون رنگ ها کار کنین. من برای اون دسته از دوستانی که می خوان شروع کنن , این رنگو پیشنهاد دادم.

رنگ مخصوص پارچه که به صورت قوطی هس و روی قوطی قید شده fabric , رنگای خیلی خوبی هستن و وقتی روی پارچه می خوره , نرم و لطیف اما چون قیمت بالایی داره بهتر اول کار که هنوز مبتدی هستین , نگیرین!

بهترین مارک رنگ مخصوص پارچه هم LB و Pebeo هس. که بازم تاکید می کنم روی قوطی رو ببینین که قید شده  fabric!

خب این از رنگ! حالا لوازم دیگه:

پالت تخم مرغی شکل (همون پالتی که برای گواش استفاده کردین) ,

قلموی سرگِرد شماره دو صفر , دو , پنج ترجیحا مارک رَهاوَرد! ,

طلق (ترجیحا رنگ زرد یا سفید) ,

ابر یا اسفنج ,

کاترتیز(لطفا از کاتر موکت بری استفاده نکنین! هر چی کاترتون ظریفتر باشه بهتر),

خودکار یا ماژیک مخصوص سی دی (چون نمی خوایم طرح مون پاک شه) ,

یک تکه شیشه ,

چسب کاغذی ,

طرح (چیزی که قرار روی پارچه کار کنین)

و پارچه

 

برای شروع کار فعلا روی پارچه های روشن و نخی می خوایم کار کنیم. پارچه های تیره آموزش مخصوص خودشونو دارن که انشالله اونم به وقتش می گم.

تمام این لوازمایی که گفتمو می تونین از فروشگاه ها و مغازه های لوازم هنری تهیه کنین.

خب اینم از درس این جلسه. لوازمو آماده کنین تا بریم سراغ اولین جلسه رسمی مون!

 

درس های بعدی

 

 دوستان خوبم!

نظرات سایت متاسفانه فعلا کار نمی کنه. اگه سوال یا مشکلی داشتین با این ایمیل در ارتباط باشین.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید