نقاشی روی پارچه : جلسه چهارم

جلسه چهارم : کار با قلمو

سلام.

این درس قرار با قلمو کار کنیم. حتما قلموهاتون سَرگِرد باشن و ترجیحا مارک رَهاوَر. من سه تا قلمو معرفی کردم , دو صفر , شماره دو و شماره پنج بودن. اما خوددتون می تونین بسته به کارتون , قلموهای بیشتری تهیه کنین .

من برای این جلسه یه بیت شعر روی مانتو با قلمو آماده کردم. (فعلا رو پارچه های ساده و روشن کار کنین)

من دوستدار روی خوش و موی دلکشم

مدهوش چشم مست و می صاف بی غشم

 

برای این جور متن ها و یا شعر ها بازم می تونین از گوگل جان سرچ کنین.(شعر یا متن خطاطی شده, خط نستعلیق و یا ..)

خب برای شروع کار اول رو مانتو بگین من می خوام شعرم از اینجای مانتو باشه تا اونجا. علامت گذاری کنین (چه ذهنی چه با مداد)

حالا یه دونه کاغذ بذارین همون قسمت و مشخص کنین که نوشته تون رو چه کاغذی باید باشه.(A4 یا A5 یا ...)

من اول اندازه کردم و بعد خودم همون کاغذی که اندازه کرده بودمو گذاشتم رو صفحه مانیتور و نوشتمو بر اساس کاغذم بزرگ و کوچیک کردم تا نوشتم روی کاغذم جا بشه. وقتی اندازش درست شد و شد دقیقا همونی که من می خواستم , شروع کردم با مداد , اروم از روی مانیتور کشیدم.

اگه قرار مثلا رو یه قسمت مانتو یا لباس یا .. کار کنین که نیازی به تغییرات نداره (من نوشته رو بالا و پایین بردم و چرخش دادم و ...) می تونین شعر رو , روی کاغذ A4 یا کوچیکتر و یا بزرگتر پرینت کنین و همون کاغذو مستقیما بذارین روی مانتو .

خب نوشتمون آماده شد!

حالا نوشته رو می ذاریم روی قسمتی از مانتو که می خوایم طرحمون همونجا باشه و زیرش کاربن می ذاریم و شروع می کنیم به انداختن شعر روی مانتو. اگه طرحتون بزرگ می تونین از چند تا کاربن استفاده کنین و نوشته رو فیکس کنین (با چسب کاغذی) تا تکون نخوره.

اما دو تا نکته خیلی مهم!

--- یکی اینکه حتماااا از کاربنی استفاده کنین که رنگش با پارچتون خیلی تضاد نداشته باشه . مثلا برای پارچه ی روشن اصلا از کاربن آبی یا سیاه استفاده نکنین ! چون رد کاربن روی پارچتون می مونه. من خودم از کاربن آبی استفاده کردم که اصلا کاربنش خوب نبود و به سختی تونستم طرح رو انتقال بدم اما یه بار از کاربن آبی (ازین کاربن خوبا) استفاده کردم و طرح آبی کاربن خیلی بد جور روی کارم باقی موند. پس حواستون باشه.

--- دوم اینکه از همون ابتدای کار , زیر پارچتون حتما روزنامه بذارین. مثلا برای مانتو , زیر اون لایه ای که قرار طرح روش بیوفته , حتما روزنامه بذارین که موقع کار رنگ به اون طرف برخورد نکنه.

خب پس طرحمون آماده شده و نکات هم رعایت کردیم و طرحو روی مانتو انداختیم.

 

 حالا از رنگ یا رنگایی که می خوایم استفاده کنیم , داخل پالت می ریزیم و یه کوچولو بهش اب اضافه می کنیم. مقدار آب بسته به رنگتون داره! نباید در نهایت رنگتون شل از کار در بیاد و یا اینکه خیلی سفت باشه. باید طوری باشه که وقتی قلمو رو داخل رنگ می زنیم , راحت قلمو حرکت کنه.(همیشه اب رو قطره قطره به رنگتون اضافه کنین)

خب بسم الله بگین و قلمو رو بزنین داخل رنگتون و شروع کنین مرزها و داخل متن رو رنگ کنین.

 

جاهایی که ظریف از قلموی باریک استفاده کنین و جاهای دیگه از قلموی مخصوص خودش. قرار نیس کل کار رو با یک قلمو کار کنین!

کار با قلمو زمان زیادی می بره نسبت به روش قبل اما کار تمیزتر در میاد. ممکنه بعد از پایان کار , یه قسمتایی (که شاید فقط از نزدیک دیده بشه) یه کوچولو زده باشه بیرون , می تونین با قلموی باریک تون , اون لبه هاشو دورگیری کنین تا تمیز در بیاد.

 

بعد از تموم شدن کار , بذارین تا 24 ساعت خشک شه و بعد هم کار رو از پشت اتو کنین (اتو بدون بخار) و یا اینکه روی کار یه پارچه تمیز بندازین و اتو کنین(اتو بدون بخار).

و بعد هم دستتون درد نکنه و مبارکتون باشه که از یه مانتوی ساده برای خودتون یه مانتوی شیک و قشنگ آماده کردین.

 

درس های بعدی 

 

 

دوستان خوبم!

نظرات سایت متاسفانه فعلا کار نمی کنه. اگه سوال یا مشکلی داشتین با این ایمیل در ارتباط باشین.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Login Form