نقاشی روی پارچه : جلسه ششم

جلسه ششم : کار با هویه

ببخشید که خیلی وقته نیومدم.

برای این جلسه فقط توضیحاتو میدم . متاسفانه نتونستم عکس تهیه کنم. اما مطمئنم اگه توضیحات رو با دقت بخونین خیلی خوب می تونین با هویه کار کنین.

کار با هویه یه کار قدیمی هس (که خیلی از مامانا یاد دارن) و همچنان داره استفاده میشه و چیزای خیلی قشنگی باهاش درست می کنن. (بعضی از نمونه لباس های ژورنالی با هویه کار شده)

اگه قرار هویه کاری رو فقط برای نقاشی روی پارچه استفاده کنین , توضیحات من کفایت می کنه و اگر دوست دارین این رشته هنری و زیبا رو ادامه بدین می تونین از سایتای دیگه آموزش ها رو دنبال کنین.

خب پس من توضیحاتمو برای کسی می دم که فرض می کنم کار با هویه رو یاد نداره و قرار فقط در حد همین نقاشی رو پارچه کار کنه. (حتما جلسه ی بعدو بخونین)

مواد لازم :

هویه و پایه ی آن

پارچه

شابلون

چسب کاغذی

شیشه 

 

-برای کار با هویه اول باید از هویه ی مخصوص پارچه استفاده کنین. هویه 80 یا 100 وات. اگه هویه ای تو خونه دارین که نوکش تیز , با اونم می تونین کار کنین و جواب میده.

موقع کار , هویه رو به صورت کاملا عمودی روی پارچه قرار می دیم.

هویه چون یه وسیله ی برقی و خیلی داغ هس , باید زمانی که استفاده ندارین , حتما داخل پایه قرار بگیره!

اگه هویه رو برای بار اول می خوان استفاده کنین یه خورده دیرتر داغ میشه (حدود یک ربع تا بیست دقیقه )

-برای پارچه, شما نمی تونین از هر پارچه ای استفاده کنین. از پارچه هایی که درصد مواد بیشتری داره می تونین استفاده کنین یعنی پارچه از الیاف پلاستیکی درست شده که خیلی زود ذوب میشه و برش میخوره مثل : پاناما , ساتن , تافته , تور , مخمل(مخمل نباید ضخیم باشه وگرنه اذیت می کنه) , پارچه آستری , حریر و ...

حالا اگه مث من پارچه شناس نیستین, می تونین یه تیکه کوچیک از پارچه رو به کمک هویه خط بندازین روش , اگه به راحتی برش خورد یعنی اون پارچه هویه پذیر!

اگه بخواین پارچه های کشی رو هویه کاری کنین , قبل هویه کاری زیرش لایی چسب بزنین و اتو کنین و بعد هویه کاری کنین.

-شابلون , الگوهای فلزی ای هس که داخل و دورشون خالیه و ما با هویه قرار اون قسمت ها رو در بیاریم تا به شکل اصلی مون برسیم. می تونیم خودمون شابلونو با مقوا هم درست کنیم ولی یه خورده موقع کار اذیت میشین.

 

خب بریم برای انجام کار!!!

طرح یا شابلون فلزی مونو روی پارچه قرار می دیم و با چسب کاغذی فیکسش می کنیم.

بعد می ذاریم روی شیشه(چون نوک داغ هویه زیرکارمونو خراب می کنه برای همین از شیشه استفاده می کنیم). هویه رو همونطور که گفتم کاملا عمودی روی پارچه می گیریم و دورتا دور شابلون و همینطور جاهای خالی رو با هویه برمیداریم.

متاسفانه چون خودم عکس نداشتم این عکسو از نت گرفتم:(تو این عکس از چسب استفاده نکردن ولی شما استفاده کنین و هر کجا به چسب میرسین , چسبو بکنین و هویه کنین )

هر چند ثانیه یه بار(بسته به پارچه تون داره) هویه تون نوکش کثیف میشه و باید تمیز کنین وگرنه رو پارچه تونو رد می ندازه و کثیفش می کنه, برای تمیز کردن هویه تون یه پارچه نخی ِ مرطوب کنار دست تون باشه و نوک هویه رو بهش بزنین تا تمیز شه.

 

کار با هویه راحته ولی یه کمی تمرین می خواد تا دست تون نلرزه و کارتون تمیز دربیاد!

منم خودم زیاد وارد نیستم :) ولی نکته هاشو بهتون گفتم تا بدونین و تمرین کنین.

برای جلسه ی بعد یه پروانه و گل خوشگل قرار با هم در بیاریم.

پس اینو شروع کنین تا اون پستم زودی بذارم.

  

درس های بعدی 

 

 

دوستان خوبم!

نظرات سایت متاسفانه فعلا کار نمی کنه. اگه سوال یا مشکلی داشتین با این ایمیل در ارتباط باشین.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Login Form