نقاشی روی پارچه : جلسه سوم

جلسه سوم : تکنیک تِرافارِد

سلام.

تکنیک تِرافارِد یا اِستِنسیل یکی از راحت ترین تکنیک هاس. البته در آوردن شابلون شاید اذیتت تون کنه (بسته به طرح تون داره ) اما تکنیک راحت و جالبیه!

خب لوازمی که جلسه قبل گفتمو اماده کنین و طبق آموزش پیش برین.

می خوایم شروع کنیم به درست کردن شابلون!

طرح مونو پشت طلق می ذاریم و با چسب کاغذی خوب فیکسش می کنیم.(من روی کاغذ چند تا گل و یه پروانه کشیدم و زیر طلق زرد گذاشتم.)

 

با خودکار یا ماژیک سی دی , طرح رو می کشیم که روی طلق , طرح رو داشته باشیم. (اون پرنده برای یه کار دیگه بود به اون نگاه نکنین :)

 

بعد از تموم شدن , طرح رو از طلق جدا می کنیم .

حالا طلق رو می ذاریم روی شیشه و با کاتر تیز شروع می کنیم به برش و جدا کردن جاهایی که باید از روی طلق جدا شه. (جاهایی رو برش می زنیم که قرار رنگ بخوره)

--- می تونین به جای کاتر از هویه هم استفاده کنین! (تو یه پست جدا توضیح میدم)

 برای کار با کاتر , دستتونو باید ثابت نگه دارین و طلق رو بچرخونین! یه خورده که کار کنین قلقش دستون میاد.

 یه نکته ای رو بگم و اونم اینکه , همیشه یادتون باشه طرحو, قسمتی از طلق بذارین که طلق تون فضای خالی داشته باشه! طرح رو لبه طلق درنیارین چون موقع رنگ آمیزی , رنگ به اطراف طلق تون و همینطور به پارچه تون می خوره!

البته راه کار هس که بتونین بپوشونین ولی چه  کاریه خب!

خب حالا که شابلونمون آمادس , می ذاریمش روی پاچه مون (ترجیحا پارچه رنگ روشن) و با چسب کاغذی خوب فیکسش می کنیم.

علاوه بر فیکس کردن خود طلق , اطراف جاهایی که قرار رنگ بزنیم رو با چسب کاغذی می پوشونیم. خب من اول اومدم گلبرگ ها رو رنگ کردم , پس برای اینکه رنگ به جاهای دیگه نخوره , اطراف گلبرگ ها رو که با کاتر برش داده بودمو , با چسب کاغذی پوشوندم.

--- زیر پارچه مون حتما روزنامه می ذاریم تا احیانا رنگ به اون طرف که ممکنه خود پارچه باشه یا فرش یا هر چیز دیگه , برخورد نکنه!

 رنگ هایی که قرار استفاده بشه رو از هر کدوم یه مقدار می ریزیم داخل خونه های پالت ( اب قاطی رنگ مون نمی کنیم) , یه تیکه اسفنج یا ابر چند سانت , بر می داریم و خوب تو دست مون می گیریم طوری که سطح صافی داشته باشه. حالا ابر رو داخل رنگ می زنیم(بازم تاکید می کنم رنگ بدون آب) و بعد زهر رنگ رو می گیریم. یعنی اینکه همون ابرو که داخل رنگ زدیم , یکی دو بار به "سطح پالت" می زنیم (جایی که صاف و رنگی نداره ) تا رنگ به صورت یکجا به پارچه نخوره (رنگ یکدست شده روی پارچه قرار داشته باشیم ولی اگه زهر رنگ رو نگیرین , یک جای کار , رنگ زیاد دارین و یه جای کار , رنگ کمتر)

 خب حالا که زهر رنگ رو گرفتیم , شروع می کنیم به صورت ضربه ای روی کار می زنیم. دوباره ابرو داخل رنگ می زنیم و زهرشو می گیریم و باز به صورت ضربه ای و همین طور کار رو تکرار می کنیم.

 

خب اینجا من اومدم اول گلبرگ ها رو زرد کردم و بعد لبه های داخلی شو , نارنجی کردم.

برای نارنجی کردن , اول اینکه ابرمونو عوض می کنیم و دوم اینکه ابر یا اسفنج نارنجی رو فقط به لبه های کار می زنیم.

ترجیحا سعی کنین برای قسمت های ظریف از ابر کوچیک استفاده کنین.

حالا می خوایم ساقه هاشو رنگ کنیم, پس لبه های کارو که احتمالش هس موقع رنگ کردن ساقه ها , رنگی شن رو با چسب کاغذی می پوشونیم. یعنی لبه های گلبرگ ها رو. و بعد هم شروع می کنیم به رنگ کردن ساقه ها با یک ابر یا اسفنج تمیز به رنگ سبز.

برای بقیه طرح هم به همین صورت کار می کنیم یعنی اطرافشو می پوشونیم تا رنگی نشه و بعد با کمک ابر یا اسفنج , رنگ می کنیم.

برای شاخک های پروانه , از قلمو استفاده کردم . فقط قلمو رو زدم تو رنگ و جای شاخک هاش کشیدم.

به این صورت کل کار رو رنگ می کنیم . 

 

--- شابلونی که استفاده می کنیمو می تونیم تا چندین دفعه باز هم استفاده کنیم. رنگی که روش خورده , اثری تو کارای بعدی و رنگ های دیگه نداره! پس شابلونی که زحمت می کشین و با دقت در میارین و می تونین نگه دارین تا بعدا ازش استفاده کنین.

 

تو این تکنیک هم می تونیم به روش ساده عمل کنیم یعنی بدون سایه پردازی و تک رنگ , و هم می شه با سایه پردازی کار کرد, کاری که من انجام دادم و برای گلبرگ و پروانه از دو رنگ استفاده کردم.

بعد از اینکه کارمونو تموم کردیم, می ذاریم تا کار 24 ساعت بمونه و کاملا خشک بشه و بعد از 24 ساعت , از پشت کار شروع می کنیم به اتو کردن (اتو بدون بخار!). یا اینکه یه پارچه تمیز روی کار می کشیم و بعد اتو (اتو بدون بخار!) می کنیم.

اتو برای دوام کارمون هس.

 

درس های بعدی 

 

 دوستان خوبم!

نظرات سایت متاسفانه فعلا کار نمی کنه. اگه سوال یا مشکلی داشتین با این ایمیل در ارتباط باشین.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Login Form